Zaterdag 7 september is het weer zo ver: UITfeest op het Berlijnplein! Dit is dé plek om jezelf onder te dompelen in een dag vol plezier, cultuur en ontdekkingen… We hebben een mooi, divers programma met theater, muziek, een workshop, film en meer!
Locatie
RAUM
Berlijnplein, Utrecht
Fabuloka straattheater
Twee mensen leven in en om een 5 meter grote metalen constructie. Beiden hebben een droom die het stel uit elkaar lijkt te drijven. Totdat ze door een onverwachte letterlijke wending weer dichter bij elkaar komen. Het verhaal wordt verteld met woorden, partneracrobatiek, jongleren, mime, bizarre uitvindingen, luchtacrobatiek en zelfgemaakte (deels) live muziek.
Áslaug
Áslaug (Utrecht, 1993) is zangeres, songwriter, producer en zangdocent. Na een langere periode van stilte is de Utrechtse artiest terug met de single ‘The Game We Play’. Het nummer vertelt het verhaal van een zeldzaam moment van overgave, waarbij ze haar gebruikelijke behoefte aan controle loslaat. ‘The Game We Play’ is afkomstig van Áslaug’s aanstaande debuutalbum Catharsis.
Djeda Joy is een veelbelovende artiest van 21 die een verfrissend geluid brengt naar de muziekscene. Haar liefde voor muziek ontwaakte al op jonge leeftijd, opgegroeid in een huishouden dat doordrenkt was van muzikale invloeden. Met een voorliefde voor R&B begon Djeda op vijfjarige leeftijd met dansen, wat al snel evolueerde tot het schrijven van haar eigen teksten, gedichten en verhalen tijdens haar middelbare schoolperiode.
Press enter to space
80s synths, uptempo beats, gekke samples en een vocoder: dat is Press Enter to Space in een notendop. Met hun vrolijke en eigenzinnige italo/space disco neemt dit Utrechtse duo je mee op een intergalactische reis. Ze performen live met synths, vocals en percussie. Pak je danskleding uit de kast en maak je borst nat voor een verrassing van planetaire omvang.
Hoek & de verdwijners
Met z’n vijven spelen ze een aantal Nederlandstalige nummers van Hoeks onlangs uitgebrachte album ‘Dromer’. Het zijn compacte tracks die, hoewel ze wel degelijk herhaling van bepaalde elementen bevatten, vaak niet zijn opgebouwd als een traditionele rocksong met coupletten en een refrein. De beeldende teksten, die Hoek overigens niet zingt maar eerder voordraagt als een gedicht, worden ondersteund door catchy gitaarriffs, steady dienende drums en hier en daar een stuwende baslijn.
Juan Juan is alt country with Latin American influences. Mixing the musical feel of Wilco with the creative deviation of Devendra Banhart.
Classic water
Matter Of Time, het tweede album van de Nederlandse alt-folk/indie-formatie Classic Water is een verandering ten opzichte van hun debuutalbum Concrete Pleasures. Verstilling en introspectie staan centraal op dit album waarin ruimte wordt geboden aan de diepere vragen en momenten van twijfel in het leven. Liedjes die klinken als zonnestralen die zich door een laag mist vechten.
Graffitiworkshop
‘Break walls, merge styles!’, dat is waar SCU (Street Culture Utrecht) voor staat. Voor het eerst georganiseerd in 2022, om de underground communities samen te brengen en inmiddels een jaarlijks terugkerend event. SCU is geïnitieerd door Marc-Anthony Westmaas (founder skatemerk Noble Goods Co.) Ze zijn een grassroots organisatie, niet gevormd door bovenop, maar door de mensen uit de scene zélf.
Brommerbios
De Brommerbios is dé Utrechtse mobiele buitenbioscoop, gebouwd op een vintage Zundapp bakbrommer uit de jaren ’70. Deze editie wordt gecureerd door Moze Mertens. Mertens is een Utrechtse animator die een selectie maakt van Utrechtse makers. Dit met een focus op animatie. De film duurt 30 minuten en zal meerdere keren getoond worden.
Sketches van 155
Op een scherm zullen er de hele dag sketches van 155 (eenvijfvijf) vertoond worden. 155 is er van overtuigd dat het theater als kunstvorm geleider kan zijn voor de innovatieve kracht van jongeren. Het gaat om het verdiepen van de dans, het verbinden van verschillende kunstdisciplines en het verbreden van de doelgroep. Zij creëren een theatrale vorm voor stijlen als breakdance, acrobatiek, clubbing en multimedia, waarbij zij de humor en relativering niet schuwen. Door te spelen met bekende en onbekende verschijningsvormen en deze door elkaar te gebruiken, spelen zij – door middel van de vorm – met de inhoud en zetten het publiek op het verkeerde been.