In de podcast Algoritme van de Stad spreken spraakmakende stadmakers over opmerkelijke internationale beleidsregels die zorgen voor een beter stadsleven.
Een stad zonder reclames voor hamburgers of wasmiddelen, en in plaats daarvan meer groen en ruimte voor stadsbewoners. Utopie in onze commercie gedreven samenleving? In Grenoble kregen ze het voor elkaar! Wij praten in deze aflevering over hoe we in Nederland al die vrijgekomen ruimte zouden kunnen gebruiken voor creativiteit en maatschappelijke initiatieven.
Dagelijks word je (onbewust) gebombardeerd met reclames voor fastfood, wasmiddelen of kledingmerken. Fietsend of lopend door de stad krijg je continu prikkels om te kopen. Wat als we al die reclameborden, banners en mupi's uit het straatbeeld halen. Wat blijft er dan over? In Grenoble beëindigde de burgemeester het contract met JCDecaux, leverancier van buitenreclame. De wasmiddelen en hamburgers verdwenen uit het straatbeeld, de bergen buiten de stad werden zichtbaar. Grenoble besloot ook om de ruimte die vrij kwam, te gebruiken voor maatschappelijke initiatieven en meer groen. Wat doet zo’n ingreep met een stad en met de maatschappelijke dynamiek? Dat onderzoeken we in deze aflevering.
Colofon
Algoritme van de stad is een podcast van RAUM die werd gemaakt in samenwerking met verschillende stadmakers, Audio Moon Productions en het Nieuw Utrechts Toneel. De podcast kwam tot stand met steun van Berlijnplein Coöperatie.
Aan deze podcast werkten verder mee:
Ivo Schot (muziek, geluid en techniek), Nynke van Spiegel (eindredactie/productie), Floor Mulder (redactie), Job Kuhlkamp (dramaturgie), Samira Charroud (artwork) en Khadija Maros (voice over).
Shownotes
Meer informatie over de regel in Grenoble
Gepubliceerd op: 25/02/2025
Geschreven door: RAUM