event

29/11

D.R.E.A.M. #1: Waiting to Respawn

We maken in onze steden meer en meer gebruik van digitale netwerken en begeven ons steeds vaker in virtuele ruimtes. Wellicht dat we de mensen in onze eigen straat niet eens kennen en ondertussen ontmoeten we mensen online, kopen we onze boodschappen op het internet en lopen we in onze vrije tijd door fotorealistische game-omgevingen die nauwelijks nog te onderscheiden zijn van de werkelijkheid. Even genieten van een mooie zonsondergang in GTA V, of een wandeling door de Alpen simuleren zijn rustgevende activiteiten voor iemand die in een drukke en vervuilde stad leeft.

Let op: dit programma is volledig in het Engels.
ENGLISH BELOW

Kunnen we ook iets leren van deze virtuele ruimtes als het gaat om het plannen van onze steden? En wat zijn de belangrijkste verschillen? Het is natuurlijk niet ons eigen lichaam waarmee we voortbewegen in het virtuele, en de ruimtes kunnen worden aangepast aan onze wildste fantasies. Kunnen we op dezelfde manier van digitale schoonheid genieten als van de natuur? En is ons gedrag anders? Gaan we bijvoorbeeld anders om met anderen, en wie bepaalt wat gewenst gedrag is?

In een kortefilmprogramma onderzoeken we de digitale lagen van onze stad, en concentreren we ons op het gedrag in virtuele ruimtes. Na afloop, in een interview met een game designer (TBA), zoomen we in op het ontwerpen van digitale omgevingen en de verschillen met onze stadsplanning.

Presentatie/interview door Luuk Heezen.

D.R.E.A.M. (Data Rules Everything Around Me) is een terugkerend programma van en bij RAUM met korte films en gesprekken over de toekomst van leven in de stad.

————————————————————————————————————————

In our cities, we are making more and more use of digital networks, and spend more time in virtual spaces. We might not know the people in our own street, but we’re meeting people online, buying groceries through the internet and spend time gaming in photorealistic environments that can be hard to distinguish from real life nowadays. Checking out a nice sunset in GTA V, or simulating a hike in the alps with a hiking simulator are relaxing activities for many people who live in crowded and polluted cities. What can we learn from these virtual spaces when it comes to our urban planning? Do we behave differently in virtual space than in real life?

There are some big differences with spending time in real life though: it’s not our body we’re controlling and we can design environments that make our wildest fantasies come true. How does all this influence our behaviour in digital space? Can we enjoy digital beauty and nature in the same way? Do we treat others differently, and who decides what’s appropriate behaviour?

We are investigating the digital layers of our city by focusing on our behaviour in virtual spaces with a short film program. Afterwards, in an interview with a game designer (TBA), we zoom in on designing virtual space, and the differences with real urban planning.

Presentation and interview by Luuk Heezen.

D.R.E.A.M. is a new, recurring program at RAUM: short films and talks on the future of living in cities.

Donderdag 29 november
20.30 – 23.00
Locatie: Wijkrestaurant Venster

Facebook Tickets
facebook insta twitter youtube itunes spotify zaag oog